Internet daje naprawdę wiele możliwości na promocję naszego biznesu, niektóre będą w większym stopniu dla nas efektywne, inne w mniejszym. Są jednak takie, bez których nie będziemy mieli szansy na zaistnienie w świadomości naszych potencjalnych klientów. [middle1] Mapa promocyjna Google Wyszukiwarka Google jako dominująca w Polsce (ponad 90% rynku) to miejsce w którym po prostu należy prowadzić działania promocyjne. Oto różne opcje, które możemy wykorzystać przy promowaniu się w wyszukiwarce Google: pozycjonowanie stron internetowych - w skrócie działania polegające na umieszczeniu jak największej ilości fraz kluczowych (opisujących nasze usługi i produkty) na jak najwyższych pozycjach w naturalnych wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie to działanie długofalowe , na efekty trzeba więc poczekać jakiś czas. Wszystko zależy od branży i jej konkurencyjności. Profesjonalne i odpowiedzialne pozycjonowanie to jednak inwestycja na lata. Dzięki niemu docieramy zarówno do potencjalnych klientów, jak i budujemy pozytywny wizerunek naszej marki. Pozycjonowanie sprawdza się doskonale praktycznie w każdej branży i z tej formy promocji mogą korzystać firmy małe, średnie i największe. Znacząco także zwiększa ruch na stronie oraz konwersję. Pozycjonowanie można uzupełnić dodatkowo (aby dotrzeć do jeszcze większej ilości użytkowników) np. kampanią AdWords (szczególnie w początkowej fazie działań SEO kiedy nie ma jeszcze wysokich pozycji, w szczycie sezonu, czy jako wsparcie sprzedaży) portalami społecznościowymi wizytówką Google Moja Firma marketingiem szeptanym artykułami w różnych portalach czy blogach, najlepiej branżowych związanych tematycznie z naszą działalnością (sposób na pozyskanie wartościowych linków oraz dodatkowego ruchu) AdWords - w sumie jest to cały system, który oferuje różne formy i sposoby dotarcia do potencjalnych klientów. W zależności od strategii, jaką obierzemy, możemy wybrać którąś z poniższych opcji (lub nawet wszystkie): reklamy tekstowe, czyli linki sponsorowane reklamy graficzne - display reklamy video remarketing kampanie Google Shopping, przeznaczone dla sklepów internetowych Kampanie AdWords może z powodzeniem wykorzystywać każdy rodzaj firmy (wyjątkiem są ograniczenia, które wynikają z polityki Google). AdWords elastycznie można łączyć z pozycjonowaniem - gdy dopiero zaczynamy działania SEO i nie ma jeszcze pozycji, gdy pozycje spadły, gdy jest szczyt sezonu, żeby szybko zwiększyć sprzedaż, czy w momencie gdy pojawiły się nowe produkty, których wypozycjonowanie zajmie jakiś czas. Takie działania spowodują, że nie wypadniemy z rytmu i nasza działania będą przebiegać płynnie i bez zakłóceń oraz niepotrzebnych opóźnień. Wizytówka Google Moja Firma - mapy Google są dostępne na każdym urządzeniu i są bardzo pomocne w wyszukiwaniu różnych informacji, firm, instytucji, restauracji itd. lokalnie. Aby jednak wizytówka naszej firmy była widoczna po wpisaniu odpowiedniego zapytania, musi być odpowiednio skonfigurowana i zoptymalizowana. Wszystkie dane, szczególnie adresowe, muszą odpowiadać temu, co znajduje się na naszej stronie. Wizytówka może być wartościowym dopełnieniem przy lokalnym pozycjonowaniu. Biorąc pod uwagę powyższe, mamy szeroki wybór możliwości promocyjnych w Google. Możemy wybrać pojedyncze opcje lub też stworzyć “mix” łączący wiele z nich, co pozwoli nam maksymalnie wykorzystać potencjał poszczególnych rodzajów reklamy. Posiłki są w drodze Widoczność w Google jest niezwykle ważna. Warto ją jeszcze poprawić wykorzystując inne możliwości, które zwiększą naszą aktywność w samym Google, jak i w innych miejscach. I tak na przykład blog, który zaimplementujemy na naszej stronie, pozwoli nam na publikowanie wartościowej treści w formie artykułów związanych z naszą branżą - Google lubi strony z dużą ilością wysokiej jakości treści. Dobrze prowadzony blog (ważne jest aby regularnie dodawać nowe teksty, im częściej tym lepiej) znacząco zwiększy autorytet strony, pomoże w działaniach SEO, a także pokaże użytkownikom nasze zaangażowanie i profesjonalizm. Pomimo tego, że pozyskiwanie linków do naszej strony nie ma już takiego wpływu na pozycje w wyszukiwarce Google, to nie znaczy, że nie ma być ich w ogóle. Linkowanie powinno być, jednak obecnie nie ilość, a jakość ma znaczenie. Nie robi się już linkowania dla samego linkowania i nie “bombarduje” strony tysiącami wątpliwej jakości linkami, ale żeby osiągnąć dodatkowe korzyści, a więc na przykład zwiększenie ruchu do naszej strony. Roboty Google doskonale widzą, jaką jakość przedstawia nasze linkowanie i albo je kompletnie zignoruje lub nałoży karę (filtr) na naszą stronę uznając linki za spam (tak często bywa gdy kupujemy zestawy linków, prowadzących z mało atrakcyjnych i śmieciowych serwisów). Portale społecznościowe (FB, Instagram, Twitter i inne) to także doskonałe miejsce na ekspozycję naszej strony, usług i produktów. Oczywiście będą branże, których nie ma sensu promować poprzez te kanały, jednak większość bez problemu może być w taki sposób reklamowana. Jak więc widać możliwości jest wiele. Możemy, w zależności od potrzeb, wybrać pojedyncze opcje, lub też stworzyć “zabójczą mieszankę” łączącą różne typy promocji, co maksymalnie zwiększy efektywność reklamy naszej strony w Internecie.